вівторок, 19 січня 2016 р.

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ:

«Всі порадійте за нас: перейшли ми в п'ятий клас
»

Заняття - 1.
Цілі: ознайомити дітей з цілями занять, формою роботи; прийняти правила поведінки на занятті; профілактика проблем адаптації; мобілізація внутрішнього ресурсу, вміння самостійно проявляти активну участь і співпрацювати з однолітками у дискусіях.
Завдання: розвивати уявлення про новий соціальний статус п'ятикласника порівняно зі статусом учня початкової школи; дати кожній дитині можливість представити себе іншим дітям.
Матеріали: ручки, невеликі листочки паперу для записів,
 аркуш ватману з малюнком «Шкільний шлях»,
 м'яка іграшка або м'яч, бланк з питаннями тесту «Чи вмієте Ви слухати»,лист А-3 з малюнком портфеля, по 5 листочків зі словами:
ящики, хрящики, футляри, окуляри.
Хід заняття.
І.Розминка: 1.Вправа на увагу «Ніс, підлога, стеля».
2.Вправа на увагу «Пальчики». Ведучий показує певну кількість пальців на руках. Необхідно, щоб встало стільки ж осіб. Хто помиляється, пропускає наступну серію.
ІІ.Прийняття правил:
1.Доброзичливість  один до одного.
2.Довера один одному.
3.При виконанні вправ оцінювати не особистість, а її діяльність, способи спілкування.
 4.Виконання завдань орієнтується тільки на позитивну гіпотезу.
 5.В ході тренінгу жодних порад не давати.
6.Виконувати умови: «Тут і тепер», тобто все, що відбулося в ході тренінгу, не виноситься  поза гру і можна повідомляти про те, що відчуваєш, тільки зараз.
ІІІ.Вправа - «Привітання»
Тренер розсаджує групу по колу і ділить її на підгрупи по 4-5 осіб у кожній. Привітання складається із слів: ящики, хрящики, футляри, окуляри. Привітання вимовляється всіма учасниками одночасно, але кожна з підгруп вимовляє тільки своє слово.
- Привітання не викрикують, а вимовляється на диханні, всі слова проговорюються ясно й чітко.
- У результаті повинно вийти щось схоже на «Апчхи».
- Повторити 2-3 рази.
ІУ.Вправа - «Знайомство».
За вказівкою тренера один з учасників праворуч або ліворуч від тренера називає своє ім'я. Другий учасник повторює ім'я 1-го і називає своє. Третій учасник повторює імена 1-го, 2-го і називає своє і так далі. Останній учасник називає всі імена. Так відбувається знайомство членів групи один з одним.
У.Вправа - «Передача імпульсу по ланцюгу».
Кожен учасник тренінгу бере свого сусіда зліва від нього за зап'ясток правої руки, свою праву руку дає сусідові зліва. За сигналом тренера один з членів групи легким, непомітним рухом трохи стискає руку свого сусіда зліва, по черзі стиск передається кожному члену групи з ланцюга. Поступово темп прискорюється і в ідеальному варіанті він повинен дійти до одночасно-ритмічного (пульсуючого) стиснення у всіх учасників гри.
УІ.Вправа- «Продовж фразу».
На дошці або в середині кола розміщується малюнок «Шкільний шлях». На ньому зображена гора, що відображає шкільний шлях з 1-го по 11-й клас.
Учасникам пропонується продовжити фразу: - «У початковій школі мені найбільше запам'яталося ...»;
- «У 5-му класі мені хотілося б ...»
Всі висловлюються по колу, передаючи один одному м'яч або іграшку. Ведучий відзначає найбільш цікаві висловлювання і оптимістичні очікування, звертає увагу на те, що всі учасники мають досить великий шкільний досвід, тому подальший шлях має бути легшим. Яким він буде?
Ведучий пропонує поговорити про те, що нового з'явилося у шкільному житті учнів у зв'язку з переходом в 5-й клас.
УІІ.Вправа - «Ті,хто…»
Роблять крок вперед ті, хто любить солодке;піднімають праву руку ті, у кого є кішка; Присідають ті,  кому подобається грати у футбол, тощо.
Після закінчення вправи пропонується взятися за руки всім, хто є учнем 5-го класу. При цьому ведучий підкреслює, як багато спільного у учасників.
УІІІ.Вправа - «Що важливо для мене?»
Хлопцям необходимо уявити, що вони з батьками надовго їдуть, щоб провести канікули на безлюдному острові. Батьки пропонують дітям взяти з собою валізу і упакувати в нього рівно три речі, найважливіші для них.
-Що Ви оберете? Назви цих речей напишіть на аркуші паперу (5 хвилин).
 - Далі хлопцям необхідно прочитати список і розповісти, чому вони вибрали саме ці 3 речі.
Обговорення
Хто-небудь вибрав те ж, що і ти?
Чиї записи тебе здивували?
Чи є на світі такі речі, які цікаві й важливі більшості з нас?
Який предмет з тих, які комусь захотілося взяти з собою, був, на твій погляд, найбільш незвичайним?
Про кого ти дізнався що-небудь нове?
ІХ.Вправа - Тест «Чи вмієте ви слухати?»
Кожен учень отримує бланк з питаннями:
1.Ти часто відволікаешся, коли з кимось розмовляєш?
2. Чи робиш ти інколи вигляд, що слухаєш, а сам думаєш про інше?
3. Чи реагуєш ти емоційно на слова опонента?
4.Ти часто перебиваєш співрозмовника?
5.Ти слухаєш або тільки робиш вигляд, що слухаєш?
6.Ти мрієш про щось своє, коли слухаєш інших?
7.Возможно, ти обдумуєш, що сказати, коли слухаєш співрозмовника?
Тепер підрахуємо результати: чим більше у вас відповідей «так», тим гірше ви вмієте слухати. Давайте подумаємо над питанням: що заважає нам слухати інших.
Учитель узагальнює відповіді учнів. (Не обдумуємо відповіді, перебиваємо співрозмовника, відволікаємося, мріємо про щось своє і т.д.)
Х.Вправа- «Колаж класу»
Школярам пропонується створити свою емблему - візитку, на якій має бути написано ім'я учасника і яка-небудь його позитивна якість, форму обирає кожен свою.
Поки діти працюють, на дошці перед ними висить плакат з написом у центрі «Ми і наш клас».
Виконавши завдання, кожен підходить до плакату і приклеює свою емблему на загальний шаблон.
Ведучому необхідно підвести учасників до ідеї, що кожен з них - частинка цілого класу, що всі окремі «Я» становлять спільне «МИ». На закінчення потрібно обговорити, чи може спільне «МИ» існувати без окремих «Я».
ХІ.Вправа - «Які ми».
Усі хором вимовляють «Ми всі», а окремі учасники по черзі читають якості, записані на індивідуальних гербах, але тільки у множині. Наприклад: «Ми всі сильні, розумні, красиві, добрі, толерантні, талановиті ...»
Аналіз заняття (зворотній зв'язок)
Давайте подивимося, як пройшло наше заняття. Виберіть два обличчя з чотирьох, кожне з них підписане: цікаво чи нецікаво; важко або легко.
Запишіть свій варіант на нашому імпровізованому портфелі.
Домашнє завдання. Подумай і напиши вдома, які якості для тебе є важливими в людях, які тебе оточують (не більше 10 варіантів).



Немає коментарів:

Дописати коментар