неділю, 12 лютого 2017 р.


Мета:1. Сформувати знання про найбільші народи та найпошире­ніші мови світу,       сприяти розумінню сучасних етнічних та релігій­них процесів у світі.
2.Познайомити учнів з особливостями традицій і географією світових релігій: християнства,ісламу, буддизму.
 3.Дати поняття: релігія, культура, цивілізація.
 Розвивати уміння працювати з картами атласу, аналі­зувати стовпчикові та          
 кругові діаграми;
4.Виховувати толерантне ставлення до різних народів та релігій                                              світу.

 Обладнання: політична карта світу, підручник, атласи, карта «Релігії світу»,       таблиці, діаграми.
 Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

ХІД УРОКУ


1.Географічна розминка:
відтворення, природний приріст, народжуваність, смертність,країна, держава,колонія, підопічна територія, типи відтворення.

2.Робота біля карти:
Знайти держави, або столиці.
         Італія,Австрія,Швейцарія, Данія,Іран,Індія,Австралія,Аргентина.
         Мехіко, Гельсінки, Копенгаген, Варшава,Багдад,Ліма,Мінськ.

          3.Робота біля дошки:
          Складіть схему видів міграцій і наведіть приклади

         4.Завдання
         Поясніть, що таке міграції та на які сфери життя суспільства
вони впливають?
         Наведіть приклади впливу міграцій на походження народів.


Проблемне питання. Чи потрібні соціально-економічній гео­графії знання про етнічний та релігійний склад населення? Обґрун­туйте свої думки конкретними прикладами.
Етнічний склад населення має дуже велике значення в політич­ному та економічному житті країн та світу. Так, у деяких багато­національних країнах трапляються міжетнічні конфлікти, форму­ються сепаратистські організації. Сепаратизм — намагання відділити будь-яку територію від держави — перетворився на сер­йозну проблему сучасного світу.
Незважаючи на те що народи, які проживають на території од­нієї держави, інтегровані в суспільне життя, вони, як правило, збе­рігають свої національні традиції в побуті, поведінці, харчуванні, роботі тощо. Ці особливості не можна не враховувати, оскільки во­ни важливі для ефективної роботи господарських об’єктів, раціо­нального використання трудових ресурсів.

    Прийом»Словничок»
    Словникова робота з підручником:Знайдіть визначення понять: етнос,       плем’я, нація, етнографія.
(Етнос — стійка спільнота людей, що історично склалася на певній території. У ній люди мають власну мову, культуру, усві­домлюють свою єдність і відмінності від інших етносів. У ході роз­витку етносу формуються характерні ознаки матеріальної та духов­ної культури, етнічна самосвідомість. Основними формами етносу є плем’я, народність, нація.
Плем’я — це група людей, що має свою територію, примітивну економічну єдність, звичаї та складається з кількох родів. Поступове змішування племен призвело спочатку до виникнення союзів, а по­тім і народностей. Народність — це спільнота людей, яка історично склалася на основі об’єднання племен і має спільні територіальні, мовні та економічні ознаки. Коли спільні ознаки мови, культури, єдності території набувають стійкого характеру, народність пере­творюється в націю.
Нація (від лат. паііоп — народ) — це населення певної терито­рії, яке має спільні звичаї, походження, історію розвитку, мову.
Культуру, побут, походження та розселення народів вивчає на­ука етнографія.)

        Розповідь вчителя:
   Більшість вчених вважає, що у сучасному світі існує від 3 до 5 тис. малих і великих народів. За статистичними даними, 321 на­род налічує у своєму складі понад 1 млн осіб, 7 народів — більше ніж 100 млн (китайці (ханьці) — 1190 млн, хіндустанці — 265, бен- ґальці — 225, американці — 205, бразілійці — 175, росіяни — 150, японці — 123).
   Етнічний склад населення постійно змінюється. Інтенсивні мі­грації та урбанізація сприяють консолідації (гуртуванню) та асимі­ляції (розчиненню) етносів. Прикладом консолідації є формування сучасної швейцарської нації на підставі німецького, французького, італійського та романського (нащадків древніх римлян) етносів. Процеси асиміляції, на думку деяких вчених, відбуваються в США навколо англо-американського етносу.

1.                   Класифікація країн за національним складом населення


За національним складом населення у світі виділяють три групи країн: однонаціональні, двонаціональні та багатонаціональні. Одно- національними вважають країни, в яких понад 90 % населення складають представники однієї нації (Данія, Швеція, Портуґалія, Італія, Ірландія, Греція, Південна Корея, Японія, Ємен, Банґладеш, Саудівська Аравія та ін.). Класичним прикладом двонаціональної країни є Бельґія, де проживають фламандці і валлони. Більшість країн світу є багатонаціональними. Найбільш строкатий етнічний склад в азіатських країнах — Індії та Індонезії, в них проживає по­над 100 народів. Саме у країнах з багатонаціональним складом на­селення часто виникають міжетнічні суперечності.
2.                   Мови народів світу
Головною ознакою народу є спільність мови. Тому найбільш уживана класифікація народів базується на мовному факторі. У су­часному світі нараховується близько 5 тис. різних мов. Детально встановити їх кількість дуже важко, бо деякі області земної кулі недостатньо вивчені в лінгвістичному плані. 3/4 всіх мов не мають писемності. Найбільше мов реєструється там, де етнічний розвиток відбувається на рівні племен або народностей. «Світовим рекорд­сменом» за чисельністю мов є острів Нова Ґвінея, де нараховується понад 1 тис. мов.
За ступенем спорідненості мови об’єднують у мовні сім’ї

Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1. Проаналізуйте карту народів світу в атласі. Визнач­те, які мовні сім’ї є найбільш розповсюдженими, де вони пошире­ні, які мовні групи поєднують.

Найбільша з них — індоєвропейська, нею розмовляють понад 150 народів (45 % населення світу, в Європі — 94,5 %). Китайсько- тибетська мовна сім’я — друга за чисельністю (22,6 % населення світу).
До найбільш поширених мов світу належать: китайська (кіль­кість осіб, що розмовляє цією мовою, на початку XXI ст. становила 1,3 млрд осіб), англійська (450 млн осіб), хінді і урду (350), іспанська (300), російська (240), бенґальська, індонезійська, арабська (по 180), портуґальська (170), японська (123), німецька та французька (по 100). Цими умовами розмовляє майже 70 % населення світу.

Прийом «Мікрофон»
(Учні по черзі висловлюють свої думки)

Завдання 2. Чим, на вашу думку, пояснюється поширеність мови: а) китайської; б) англійської; в) іспанської; г) російської?
(Політичні кордони не завжди збігаються з етнічними. Етнічні проблеми у світі постійно впливають на політичну та соціальну об­становку в багатьох країнах. Часто загострені національні відноси­ни призводять до збройних конфліктів. Національно-релігійні кон­флікти переростають у збройні, ведеться боротьба за національну незалежність, автономію, права релігійних меншин).

         Релігії народів світу.

Прийом »Словничок»

Перш ніж ми роздивимося географію світових релігій,давайте визначимо поняття:»релігія», «культура», «цивілізація».

     Завдання 1.Зєднайте стрілками поняття і визначення.
1.Релігія
2.Культура
3.Цивілізація
А.Сукупність матеріальних і духовних цінностей, а також способів їх створення.
Б. Релігія — це світогляд і світовідчуття та відповідна поведінка лю­дини, що ґрунтується на вірі в існування надприродного.
В.Одна з форм світогляду, культури.

Розповідь вчителя :

   Для суспіль­ства релігія є об’єднанням загальнолюдських цінностей і норм,       невід’ємною частиною культури й окремої людини та етносу в цілому.



Сучасна класифікація релігій базується на їх розподілі залежно від поширення і чисельності вірян.


                             Світові релігії

Універсальні                               етнічні.
Релігії мають прихильників                    Поширені переважно серед
                                                                   Населення однієї національності
У багатьох країнах і регіонах                  окремих країн.

                                         Релігії


Традиційні
Етнічні
Світові
·        Фетишизм (Західна Африка)
·        Тотемізм (у аборигенів Америки і Австралії)
·        Шаманизм (у народів Сибіру і Кореї)
·        Культ пращурів
·        (у народів Східної Азії)
· Індуїзм (Індія)
· Іудаїзм (Ізраїль)
· Конфуціанство (Китай)
· Даосизм (Китай)
· Синтоїзм (Японія)
· Джайнізм (Індія)
· Зороастризм (Індія, Іран)
·        Християнство
·        Іслам
·        Буддизм

Прийом »Географічний практикум»

Завдання 3. Проаналізуйте карту та діаграми релігій світу. Ви­значте території поширення світових релігій.



Прийом «Домашня заготовка»

         -Виступи учнів з повідомленнями, під час виступів учні в класі роблять   записи в робочих зошитах.

1.Християнство — релігія, що базується на вірі в Ісуса Христа. Основні положення християнства (догми) сформульовані в Біблії та постановах Вселенських соборів. Центральне місце посідає до­гма воскресіння Ісуса Христа. Усі три гілки християнства — като­лицизм, православ’я і протестантизм — об’єднують близько 2 мі­льярдів вірян у всьому світі. Православ’я більш поширене в країнах Східної Європи та Близького Сходу; католиків найбільше у Захід­ній Європі, у країнах Америки; протестанти поширені в Німеччи­ні, Швейцарії, Великій Британії, скандинавських країнах, Канаді, Австралії, США та ін.
      Основні поняття: літургія, сповідь, причастя, хрещення.
      Основні традиції:
     Строгі пости, одруження між православними, заборона на одяг у жінок.

    -Презентація культурної спадщини православного світу.

Іслам (від араб. покірність), або мусульманство, — релігія, що базується на вірі в єдиного всемогутнього бога Аллаха і його пророка-посланника Мухаммеда (або Магомета, звідки ще одна на­зва релігії — магометанство). У цій релігії виділяються дві основні течії — сунізм та шиїзм. Найбільше мусульман мешкає в Азії і Аф­риці, а їхня загальна кількість у світі сягає 1 мільярда та продов­жує швидко збільшуватися.
Буддизм — єдина зі світових релігій, що базується не на вірі в Бога, а на вірі в Будду — просвітленого, яким за певних обставин може стати будь-хто, якщо звільнить душу від страждань, зумовле­них нездійсненними бажаннями. Буддизм поширений в Індії, Мон­голії, Китаї, Шрі-Ланці, частково в Середній Азії і Сибіру (450 млн вірян).
Релігійні особливості мусульманства в поєднанні з сучасними тен­денціями розвитку геополітики, економіки, ідеології, культури при­звели до зростання в міжнародних відносинах ролі країн ісламського світу. Крім того, багато військово-політичних конфліктів у сучасному світі почалися з протистояння прихильників різних віросповідань.
Запитання 1.. Що спільного у різних релігій світу та чим вони відрізняються? 2.Яка роль релігії у сучасному світі?

Питання для обговорення
1.      Наведіть приклади впливу етнічного та релігійного складу на­селення на політичну, економічну і духовну сторони життя лю­дини.
2.      Поясніть, як ви розумієте вислів «Людина входить у світ через свою національність».
VI.           Підсумок уроку
       У результаті тривалого історичного розвитку на планеті сформу­вався певний етнічний склад населення. Нині у світі виділяють від 3 до 5 тис. народів. Характерною ознакою етносу є мова.
       Країни світу суттєво відрізняються за національним складом населення. Більшість країн світу є багатонаціональними. У ба­гатонаціональних країнах існує ризик виникнення міжетніч­них конфліктів.
       Релігія продовжує відігравати велику роль у житті людей. Ре­лігійні традиції та звичаї формують геополітичний образ цілих регіонів і країн світу.
       Оскільки проблеми міжетнічних та релігійних відносин у су­часному світі в умовах політичної та економічної нестабільнос­ті набувають дедалі більшої актуальності, для кожної людини дуже важливо розуміти культуру інших народів.
VII.          Домашнє завдання
1.     Підручник, опрацювати §         .
2.      Позначити на контурних картах країни з найбільшою кількіс­тю вірян основних релігій світу.
3.      Опрацювати схеми і вивчити означення в зошиті.




Немає коментарів:

Дописати коментар