пʼятницю, 12 лютого 2016 р.

Проблема неуспішності дітей та способи її попередження завжди хвилювала педагогів. В наш час, коли в усіх сферах розв’язуються складні задачі підвищення якості роботи, зростає відповідальність за рівень навчання і виховання зростаючого покоління. Подолання неуспішності – одна з найважливіших задач практичної та теоретичної педагогіки.
То що ж таке неуспішність?
Неуспішність — невідповідність підготовки учнів вимогам змісту освіти, фіксована через певний період навчання (вивчення розділу, в кінці півріччя).
Відставання — невиконання вимог (або однієї з них) на одному з проміжних етапів того відрізка навчального процесу, який є тимчасовою межею для визначення успішності.Неуспішність і відставання взаємопов'язані.
Неуспішність — наслідок процесу відставання, в ній синтезовано окремі відставання.
Хочеться розібратися у причинах даного явища.
Тож пропоную провести ділову гру. Протягом 5 хвилин вам пропонується записати причини неуспішності учнів (робота в групах.)

Як ми бачимо, небажання вчитися спричинено сукупністю причин. Ю.К.Бабанський та В.С. Цетлін розділяють їх на дві групи: зовнішні та внутрішні. (схема 1)
         До зовнішніх причин належать:
·          Зниження цінності освіти у суспільстві (уже нікого не дивує той факт, що при першій же можливості учитель міняє професію);
·         Нестабільність існуючої освітньої системи;
·          Недосконалість організації навчального процесу (несформованість в учнів навичок навчальної діяльності, прогалини у знаннях, відсутність індивідуального підходу, нецікаві уроки);
·         Негативний вплив середовища (ЗМІ, вулиця, родина).
До внутрішніх належать:
·         Послаблення здоров’я школярів, що зумовлено погіршенням рівня добробуту родин та екології.
·         Низький розвиток інтелекту (діти перестали читати);
·         Відсутність мотивації до навчання;
·         Слабкий розвиток вольової сфери школярів.
Ще К.Д. Ушинський писав: „ Навчання, що базується лише на інтересі, не дає зміцніти волю учня, оскільки не все в навчанні цікаве, і доводиться багато брати силою волі ”. Навчання – це не стихійне повсякденне пізнання, тут необхідні спеціальні уміння та навички. До моменту закінчення початкової школи учням необхідно мати основний запас якостей: посидючість, терпіння, уважність, спостережливість, відповідальність.
Вони повинні вміти читати, аналізувати текст, володіти письмом, навичками рахунку. І якщо з якихось причин учителі та батьки не навчили дітей, не виробили в них відповідні навички – тоді їм важко вдається досягти успіху у середній та старшій школі. Вони не можуть проявити свої сильні сторони й викликають враження учнів малоздатних.
Проте є учні, які в молодшій школі навчалися легко і досягли успіху без особливої напруги. Коли ускладнюється шкільна програма, вимоги та навантаження збільшуються, а уміння та бажання працювати немає, учні перестають отримувати звичні заохочення. Навчальні  неуспіхи, необхідність знов завойовувати авторитет призводять до зникнення мотивації до навчання, і дитина перестає вчитися.
По відношенню до навчання можна виділити такі типи невстигаючих учнів:
1.     Учні з гарним розвитком розумової діяльності, але з негативним ставленням до навчання.
2.     Учні з недостатнім розвитком розумової діяльності, що поєднується з позитивним ставленням до навчання.
3.     Учні з недостатнім розвитком розумової діяльності та негативним ставленням до навчання.
Найскладніша група – учні третього типу. І саме їх стає все більше. В.А. Сухомлинський відзначав, що учні рано усвідомлюють розумову нерівність, а тому їхні навчальні неуспіхи формують низьку самооцінку, внаслідок чого вони відчувають себе у чомусь обділеними.
У таких дітей формується демонстративність – риса, що пов’язана з потребою досягти успіху та прагненням привернути увагу оточуючих. Не маючи можливості самореалізуватися, самоствердитися у навчанні, вони прагнуть проявити себе неадекватною поведінкою, зовнішнім виглядом, хуліганськими вчинками. Не визнаючи навчальні задачі та “випадаючи” з процесу навчання, така дитина не може успішно навчатися. Тут треба формувати позитивну самооцінку на основі посильного матеріалу.
Після настання підліткового віку увага школярів переключається з діяльності, що організовується вчителем, на інші справи. Вони не слухають і не бачать того, що говорить і показує учитель. Не бажають навіть поміркувати над цим. Вони швидко викидають з пам’яті та легко забувають вивчений навчальний матеріал, не включаючи його у накопичену систему знань. Тому, якщо учень будь-якого віку не встигає у навчанні, учителеві треба спробувати встановити причину цього і для себе вирішити: що я хочу сформувати у даному учневі (кінцева мета) і який мій учень сьогодні (вихідні дані). При цьому треба пам’ятати, що в діаді „педагог-школяр” обидва суб’єкти взаємовпливають одне на одного. Результат матимемо у тому випадку, якщо будуть робитися зустрічні зусилля. Тому слід підібрати ефективні стимули (зовнішні збудники) певної діяльності учня, щоби викликати корисні бажання та мотиви.
Надання педагогічно-адміністративної допомоги учням сприяє покращенню результатів їх навчальної діяльності .
 Ця допомога повинна надаватися класним керівником, вчителями-предметниками, батьками, органами учнівського самоврядування та скеровуватись адміністрацією школи. В чому вона полягає?

Класний керівник
·        Здійснює постійний контроль за психологічним та емоційним станом учнів та
·        позитивну мотивація до навчальної діяльності учнів;
·        вивчає індивідуальні особливості та проблеми дітей;
·        застосовує вміння встановлювати причини неуспішності учнів;
·        працює з в тісному контакті з вчителями-предметниками;
·         проводить індивідуальну виховну роботу з учнями;
·        навчання батьків та співпрацює з ними;
·        повідомляє адміністрацію про проблеми, які потребують адміністративного втручання.
Учитель
·        позитивна мотивація до навчальної діяльності – комфортні умови навчання ;
·        врахування індивідуальних особливостей кожного учня – уміння правильно поставити “ діагноз ” ;
·        педагогічна профілактика — пошуки оптимальних педагогічних систем, методів і форм навчання, нових педагогічних технологій, проблемне, програмоване навчання, комп'ютеризація навчання;
·        педагогічна діагностика — систематичний контроль та оцінювання результатів навчання, своєчасне виявлення прогалин у навчанні (проведення бесід з учнями, батьками, спостереження за учнями, їх тестування, аналіз результатів, підбиття підсумків на педагогічному консиліумі вчителів);
·        педагогічна терапія — заходи з метою подолання відставань у навчанні (проведення додаткових занять, позаурочна робота з предмету);
·        співпраця з класним керівником, батьками, адміністрацією.
Батьки
·         позитивний психологічний клімат родині, небайдужість –  запорука емоційного здоров’я дитини;
·         позитивна мотивація до навчальної діяльності дитини;
·         небайдуже та позитивне ставлення батьків до школи;
·         знання батьками вікових та індивідуальних особливостей своєї дитини;
·              виконання батьками своїх обов’язків:
1.      єдині життєві ціннісні орієнтири;
2.     єдині вимоги та критерії потреб дитини;
3.     контроль за станом здоров’я (фізичним та психологічним) дитини;
4.     контроль за навчальною діяльністю;
5.     контроль за відвідуванням школи;
6.     допомога дитині;
7.     співпраця з класним керівником, вчителями-предметниками, адміністрацією.
Учнівське самоврядування
·          допомога у виконанні домашніх завдань;
·         контроль за виконанням домашніх завдань учнями;
·         контроль за відвідуванням учнями навчальних занять;
·         залучення учнів до участі у позаурочних заходах.

Адміністрація
·         орієнтування педагогічного колективу на профілактику неуспішності, диференційований підхід до учнів, позитивна мотивацию до навчання;
·          концентрування уваги на вдосконаленні методики викладання предметів;
·         систематичне вивчення та аналіз реальних навчальних можливостей учнів;
·          ознайомлення вчителів з методикою подолання неуспішності, єдність їх дій;
·         координувати дії всіх учителів з предметів, з яких учень не встигає;
·          забезпечення внутрішкільного контролю за станом роботи з невстигаючими учнями.



Немає коментарів:

Дописати коментар