четвер, 23 січня 2014 р.

Моя робота над проблемою.


                                                                                                                  
  Використовуючи  опорні  конспекти ,  я  виробила  власну  методику  навчання  за  ЛОС.

Починаю  вчити  учнів  складанню  конспектів – схем  ще  в  шостому  класі.За  основу  беру  ЛОС  із  книжки  М. Винокур , О. Скуратовича  «Листи  опорних  сигналів  юі  структурно – логічні  схеми  на  уроках  географії»  (К., Рад. шк., 1990 ).Проте  вношу  до  них  зміни ,  виходячи  з  мети  уроку або  теми  в  цілому  та  особливостей  класу.
     Учням  в  ході  уроку  на  дошці  записую  схеми ,  або  роблю  схематичний  малюнок  з  позначками. Вони  переносять  його  в  свої  зошити ,  а  на  узагальненні ,  в  кінці  уроку  і  під  час  перевірки  домашнього  завдання ,  на  наступному  уроці ,  вони  креслять  схеми  самостійно  і  пояснюють  їх. Вже  в  шостому  класі , я ,  намагаюсь  навчити  учнів  знайти  в  темі  головне  і  відобразити  його  у  вигляді  схеми. Учні  складають  прості  схеми, але  додають  свої  особливості  художнього  оформлення.
      В  сьомому  класі  використовую  ЛОС ,розроблені  самостійно,  тому  що  специфіка    курсу  передбачає  великий  текстовий  об’єм  параграфа ,  тому  зробити  узагальнену  схему ,  де  внести  найголовніше  учням  самостійно  важко. Матеріал  підбираю ,  виходячи  з  вимог  програми ,  можливостей  підручника  як  основного  інформаційного  джерела  для  дітей ,  а  також  потреб  подальшої  роботи  з  учнями  в  наступних  класах.
         Перш  ніж  запропонувати  учням  матеріал  ,  будь  якої   теми, я  уважно  продумую  етапи  її  вивчення , підбираю  матеріали ,  вивчаю  типи  уроків ,  планую  послідовність  роботи  над  джерелами  інформації.
      Спочатку  проводжу  урок – лекцію ,  де  подаю  загальний  огляд  матеріалу ,  ставлю  завдання ,  які  необхідно  реалізувати  в  ході  роботи. Потім , залежно  від  необхідності ,  проводжу  комбіновані  уроки  ,  уроки  практичних  робіт ,  уроки  взаємо-контролю ,  уроки  репортажі .
    Найбільше  подобаються  учням  уроки  практичних  робіт  і  уроки  репортажі,  на  яких  є  можливість  отримати  багато  нової  цікавої  інформації ,  відчути  себе  першовідкривачем,дослідником,  спробувати  довести  свою  точку  зору ,  обґрунтувати  її .  На таких  уроках  виявляються  багатогранність  і  талант  кожного  учня .  Він  має  можливість  показати  своє  вміння  малювати ,  креслити ,  писати  твори ,  обізнаність  у  галузі  образотворчого  мистецтва ,  літератури ,  музики .
    Складання  конспектів – схем  і  ЛОС  я  проводжу  різними  способами .

Перший  спосіб : На  уроці  я   розповідаю  матеріал  параграфа   ,  учні  слухають  і  головні  думки  викладають  у  вигляді  схеми .

Другий  спосіб :  Учні  отримують  упереджувальні  завдання  додому .  Користуючись  матеріалом  підручника ,  атласом ,  енциклопедією ,  Інтернетом  складають  ЛОС  по  запитанню ,  яке  отримали ,  а  потім  готують  проектний  матеріал .
  
  Третій  спосіб :  Учні  вивчають  матеріал  теми ,  а  технічну  роботу (перенесення  опорних  сигналів  до  зошитів )  виконують  в   позаурочний  час . Роблять  вони  це  швидко ,  адже  добре  розуміють  зміст  закодованої  інформації .
     Крім  того робота  зі  схемами  через  певний  час  після  уроку – це  повторення  вивченого ,  коли  працюють  зорова  і  механічна  пам'ять . Мої  учні  мають  право ,  якщо  вважають  за  потрібне ,  на  ЛОС  вписувати  в  опорні  сигнали  додатково  приклади ,  що  характеризують  явище .
Перевірка  і  узагальнення  відбувається  по  різному .  Кожний  урок  учні  відтворюють  біля  дошки  вивчені  схеми ,  як  відповіді  на  поставлені  питання
   Можливі  й  інші  варіанти  перевірки  якості  засвоєння  матеріалу ( гра ,  диктанти ,  розгадування  кросвордів ).
    Уроки  поглиблених  знань  я  веду  по – різному . Це  усний  журнал ,  картографічна  подорож ,  захист  рефератів ,  бібліотечний  урок  та  інші . У  сьомому  класі  учні ,  використовуючи  трафарети ,  виконують  картографічні  роботи .  Зробити  це  нелегко ,  але  така  робота  корисна ,  оскільки  учні  набувають  навичок  картографування ,  генералізації  матеріалу ,  його  систематизації .  До  того   ж  паралельно  виконуються  практичні  роботи: “Визначення  географічних  координат  крайніх  точок  Африки” “Позначення  і  надписування  назв  географічних  об’єктів” ,  “Виявлення  за  картою  особливостей  розміщення  великих  форм  рельєфу  Євразії  позначення  їх  на  контурній  карті ,  порівняння  з  іншими  материками”.

    Оцінювання  знань  веду  різними  способами ,  систематично . Найчастіше  залікові  оцінки  виставляю  після  залікового  уроку .  Це  може  бути   різні  нестандартні  форми : “Що ?Де ? Коли ?” ,  “Щасливий  випадок”  ,  “Географічна  естафета” ,  “Брейн – ринг”  та  інші . На  таких  уроках  учні  , як  правило ,  отримують  високі  бали  ,  а  ті ,  що  працюють  систематично  отримують  оцінки  автоматично .

      Використовуючи  ЛОС  на  уроках  в  шостому  і  сьомому  класах  закладається  фундамент ,  на  який  можна  спиратися   вивчаючи  більш  складні  курси  в  8 – 11 класах .
 В  шостому  класі  я  обираю  такі  етапи  розвитку  умінь  складати  ЛОС :
1.Даю  поняття -  схема .
2.Навчаю  учнів  складати  прості  схеми .
3.Складаю  розповіді  і  відповіді  на  питання  по  схемі .
4.Вчу  малювати  схематичні  малюнки  з позначками.

     В  сьомому  класі  робота  полягає  в :
1.Складання  більш  складних  схем .
2.Об’єднання  2 ,3  простих  схем  логічними  зв’язками  в  єдину  складну  схему .
3.Схеми  повинні  відображати  взаємозв’язки  і  взаємозалежність  між  компонентами .
4.Відображення  схематичного  матеріалу  на  частинах  контурної  карти .

    Найефективнішим  у  навчанні  у  8 – 11  класах  є  складання  блок – схем ,  конспектів- схем ,  що  також  стисло  ілюструють  основний  зміст матеріалу.  Роботу  над  темою  учні  розпочинають  з  самостій-ного  опрацювання  матеріалу . На  уроках  ведеться  копітка  робота  щодо  обміну  інформацією  та  її  аналізу .  Висновки  зіставляються  з  текстом, картою,  діаграмами  підручника , атласом .
     Практичні  роботи   поглиблюють  знання ,  збага-чують  їх ,  виробляють  практичні  навички .
     Таким  чином  , учні  весь  час  активно  працюють,  самостійно  поповнюючи  знання , а  вчитель  виконує  роль  координатора  дій ,  консультанта .
   Учитель  допомагає  внести  інформацію  до  схеми ,  робить  доповнення ,  вчить старшокласників звертати  увагу  на  найважливіше .
   На  думку  самих  учнів ,  схеми  допомагають  їм  краще  засвоювати  програмовий  матеріал ,  давати  вірну ,  чітку ,  розгорнуту  відповідь  у  вивченні  теми .
    Складаючи   ЛОС  ,  як  домашнє  завдання ,   учні  мають  можливість  проявити   свої  навички  просто-рового  бачення   текстового  матеріалу  .  Скільки  учнів ,   стільки  думок тому   окремі  ЛОС   настільки  індивідуальні  і  цікаві  за  своїм  змістом , що  я ,  як  вчитель ,  розумію ,   прийти  до  цього  можна  тільки  тоді ,  коли  є  вже  система  в  цій  роботі . Спілкуючись  з  дітьми ,  які  стали  студентами ,  я   узнаю ,  що  вміння  складати  конспекти – схеми  допомагають   студентам – першокурсникам  записувати   лекції  викладача  у  великому  об’ємі .

     Проводячи  бінарні  уроки  з  учителями  історії ,  біології ,  учні  старших  класів  складають  схеми – блоки ,  в  яких  відображається  єдність  компонентів  природи ,  їх  фізико – географічні  властивості ,  історичні  аспекти .


      Підводячи  підсумок  хочу  запропонувати  своїм  колегам ,  які  рідко  використовують  цю  методику ,  спробувати  ЛОС  і  конспекти – схеми  у  викладанні  географії .  Я  вважаю ,  що  це  зможе  дати  позитивний  результат  у  навчанні  географії , розвити  інтерес  учнів  до  цього  предмету.

Немає коментарів:

Дописати коментар