Неуспішність — невідповідність підготовки учнів вимогам
змісту освіти, фіксована через певний період навчання (вивчення розділу, в
кінці півріччя).
Відставання — невиконання вимог (або однієї з них) на
одному з проміжних етапів того відрізка навчального процесу, який є тимчасовою
межею для визначення успішності.Неуспішність і відставання взаємопов'язані.
Неуспішність — наслідок процесу відставання, в ній синтезовано
окремі відставання.
Хочеться розібратися у причинах даного явища.
Тож пропоную провести ділову гру. Протягом 5 хвилин вам
пропонується записати причини неуспішності учнів (робота в групах.)
Як ми бачимо, небажання вчитися спричинено сукупністю
причин. Ю.К.Бабанський та В.С. Цетлін розділяють їх на дві групи: зовнішні та
внутрішні. (схема 1)
До
зовнішніх причин належать:
·
Зниження цінності освіти у суспільстві (уже нікого не дивує
той факт, що при першій же можливості учитель міняє професію);
·
Нестабільність існуючої освітньої системи;
·
Недосконалість організації навчального процесу
(несформованість в учнів навичок навчальної діяльності, прогалини у знаннях,
відсутність індивідуального підходу, нецікаві уроки);
·
Негативний вплив середовища (ЗМІ, вулиця, родина).
До внутрішніх належать:
·
Послаблення здоров’я школярів, що зумовлено погіршенням рівня
добробуту родин та екології.
·
Низький розвиток інтелекту (діти перестали читати);
·
Відсутність мотивації до навчання;
·
Слабкий розвиток вольової сфери школярів.
Ще К.Д. Ушинський писав: „ Навчання, що базується лише на
інтересі, не дає зміцніти волю учня, оскільки не все в навчанні цікаве, і
доводиться багато брати силою волі ”. Навчання – це не стихійне повсякденне
пізнання, тут необхідні спеціальні уміння та навички. До моменту закінчення
початкової школи учням необхідно мати основний запас якостей: посидючість,
терпіння, уважність, спостережливість, відповідальність.
Вони повинні вміти читати, аналізувати текст, володіти письмом,
навичками рахунку. І якщо з якихось причин учителі та батьки не навчили дітей,
не виробили в них відповідні навички – тоді їм важко вдається досягти успіху у
середній та старшій школі. Вони не можуть проявити свої сильні сторони й
викликають враження учнів малоздатних.
Проте є учні, які в молодшій школі навчалися легко і досягли
успіху без особливої напруги. Коли ускладнюється шкільна програма, вимоги та
навантаження збільшуються, а уміння та бажання працювати немає, учні перестають
отримувати звичні заохочення. Навчальні неуспіхи, необхідність знов
завойовувати авторитет призводять до зникнення мотивації до навчання, і дитина
перестає вчитися.
По відношенню до навчання можна виділити такі типи невстигаючих
учнів:
1. Учні з гарним розвитком розумової
діяльності, але з негативним ставленням до навчання.
2. Учні з недостатнім розвитком
розумової діяльності, що поєднується з позитивним ставленням до навчання.
3. Учні з недостатнім розвитком
розумової діяльності та негативним ставленням до навчання.
Найскладніша група – учні третього типу. І саме їх стає все
більше. В.А. Сухомлинський відзначав, що учні рано усвідомлюють розумову
нерівність, а тому їхні навчальні неуспіхи формують низьку самооцінку,
внаслідок чого вони відчувають себе у чомусь обділеними.
У таких дітей формується демонстративність – риса, що пов’язана
з потребою досягти успіху та прагненням привернути увагу оточуючих. Не маючи
можливості самореалізуватися, самоствердитися у навчанні, вони прагнуть
проявити себе неадекватною поведінкою, зовнішнім виглядом, хуліганськими
вчинками. Не визнаючи навчальні задачі та “випадаючи” з процесу навчання, така
дитина не може успішно навчатися. Тут треба формувати позитивну самооцінку на
основі посильного матеріалу.
Після настання підліткового віку увага школярів переключається з
діяльності, що організовується вчителем, на інші справи. Вони не слухають і не
бачать того, що говорить і показує учитель. Не бажають навіть поміркувати над
цим. Вони швидко викидають з пам’яті та легко забувають вивчений навчальний
матеріал, не включаючи його у накопичену систему знань. Тому, якщо учень
будь-якого віку не встигає у навчанні, учителеві треба спробувати встановити
причину цього і для себе вирішити: що я хочу сформувати у даному учневі
(кінцева мета) і який мій учень сьогодні (вихідні дані). При цьому треба
пам’ятати, що в діаді „педагог-школяр” обидва суб’єкти взаємовпливають одне на
одного. Результат матимемо у тому випадку, якщо будуть робитися зустрічні
зусилля. Тому слід підібрати ефективні стимули (зовнішні збудники) певної
діяльності учня, щоби викликати корисні бажання та мотиви.
Надання педагогічно-адміністративної допомоги учням сприяє
покращенню результатів їх навчальної діяльності .
Ця допомога повинна надаватися класним керівником,
вчителями-предметниками, батьками, органами учнівського самоврядування та
скеровуватись адміністрацією школи. В чому вона полягає?
Класний керівник
· Здійснює постійний
контроль за психологічним та емоційним станом учнів та
· позитивну мотивація
до навчальної діяльності учнів;
· вивчає індивідуальні
особливості та проблеми дітей;
· застосовує вміння
встановлювати причини неуспішності учнів;
· працює з в тісному
контакті з вчителями-предметниками;
· проводить
індивідуальну виховну роботу з учнями;
· навчання батьків та
співпрацює з ними;
· повідомляє
адміністрацію про проблеми, які потребують адміністративного втручання.
Учитель
· позитивна
мотивація до навчальної діяльності – комфортні умови навчання ;
· врахування
індивідуальних особливостей кожного учня – уміння правильно поставити
“ діагноз ” ;
· педагогічна
профілактика — пошуки оптимальних педагогічних систем, методів і форм
навчання, нових педагогічних технологій, проблемне, програмоване навчання,
комп'ютеризація навчання;
· педагогічна
діагностика — систематичний контроль та оцінювання результатів навчання,
своєчасне виявлення прогалин у навчанні (проведення бесід з учнями, батьками,
спостереження за учнями, їх тестування, аналіз результатів, підбиття підсумків
на педагогічному консиліумі вчителів);
· педагогічна
терапія — заходи з метою подолання відставань у навчанні (проведення
додаткових занять, позаурочна робота з предмету);
· співпраця з
класним керівником, батьками, адміністрацією.
Батьки
·
позитивний психологічний клімат родині, небайдужість –
запорука емоційного здоров’я дитини;
·
позитивна мотивація до навчальної діяльності дитини;
·
небайдуже та позитивне ставлення батьків до школи;
·
знання батьками вікових та індивідуальних особливостей своєї
дитини;
·
виконання батьками своїх обов’язків:
1. єдині
життєві ціннісні орієнтири;
2. єдині
вимоги та критерії потреб дитини;
3. контроль
за станом здоров’я (фізичним та психологічним) дитини;
4. контроль
за навчальною діяльністю;
5. контроль
за відвідуванням школи;
6. допомога
дитині;
7. співпраця
з класним керівником, вчителями-предметниками, адміністрацією.
Учнівське самоврядування
·
допомога у виконанні домашніх завдань;
·
контроль за виконанням домашніх завдань учнями;
·
контроль за відвідуванням учнями навчальних занять;
·
залучення учнів до участі у позаурочних заходах.
Адміністрація
·
орієнтування педагогічного колективу на профілактику неуспішності,
диференційований підхід до учнів, позитивна мотивацию до навчання;
·
концентрування уваги на вдосконаленні методики викладання
предметів;
·
систематичне вивчення та аналіз реальних навчальних можливостей
учнів;
·
ознайомлення вчителів з методикою подолання неуспішності,
єдність їх дій;
·
координувати дії всіх учителів з предметів, з яких учень не
встигає;
·
забезпечення внутрішкільного контролю за станом роботи з
невстигаючими учнями.
Немає коментарів:
Дописати коментар