Використовуючи опорні конспекти , я
виробила власну методику
навчання за ЛОС.
Починаю вчити учнів
складанню конспектів – схем ще
в шостому класі.За
основу беру ЛОС
із книжки М. Винокур , О.
Скуратовича «Листи опорних
сигналів юі структурно – логічні схеми
на уроках географії» (К., Рад. шк., 1990
).Проте вношу до
них зміни , виходячи
з мети уроку , або теми
в цілому та
особливостей класу.
Учням в
ході уроку на
дошці записую схеми , або
роблю схематичний малюнок
з позначками. Вони переносять
його в свої
зошити , а на
узагальненні , в кінці
уроку і під
час перевірки домашнього
завдання , на наступному
уроці , вони креслять
схеми самостійно і
пояснюють їх. Вже в
шостому класі , я , намагаюсь
навчити учнів знайти
в темі головне
і відобразити його
у вигляді схеми. Учні
складають прості схеми, але додають
свої особливості художнього
оформлення.
В сьомому
класі використовую ЛОС ,розроблені самостійно, тому
що специфіка курсу
передбачає великий текстовий
об’єм параграфа , тому
зробити узагальнену схему , де
внести найголовніше учням
самостійно важко. Матеріал підбираю , виходячи
з вимог програми , можливостей
підручника як основного
інформаційного джерела для
дітей , а також
потреб подальшої роботи
з учнями в
наступних класах.
Перш ніж
запропонувати учням матеріал
,
будь
якої теми, я уважно
продумую етапи її
вивчення , підбираю матеріали
, вивчаю
типи уроків , планую
послідовність роботи над
джерелами інформації.
Спочатку проводжу
урок – лекцію , де подаю
загальний огляд матеріалу , ставлю
завдання , які необхідно
реалізувати в ході
роботи. Потім , залежно від необхідності , проводжу
комбіновані уроки , уроки практичних
робіт , уроки взаємо-контролю , уроки
репортажі .
Найбільше подобаються
учням уроки практичних
робіт і уроки
репортажі, на яких
є можливість отримати
багато нової цікавої
інформації , відчути себе
першовідкривачем,дослідником,
спробувати довести свою
точку зору , обґрунтувати
її . На таких уроках
виявляються багатогранність і
талант кожного учня .
Він має можливість
показати своє вміння
малювати , креслити , писати
твори , обізнаність у
галузі образотворчого мистецтва , літератури , музики .
Складання конспектів – схем і
ЛОС я проводжу
різними способами .
Перший спосіб :
На уроці
я розповідаю матеріал
параграфа , учні
слухають і головні
думки викладають у
вигляді схеми .
Другий спосіб
: Учні
отримують упереджувальні завдання
додому . Користуючись матеріалом
підручника , атласом , енциклопедією , Інтернетом
складають ЛОС по
запитанню , яке отримали , а
потім готують проектний
матеріал .
Третій спосіб :
Учні вивчають матеріал
теми , а технічну
роботу (перенесення опорних сигналів
до зошитів ) виконують
в позаурочний час . Роблять
вони це швидко , адже
добре розуміють зміст
закодованої інформації .
Крім того , робота зі
схемами через певний
час після уроку – це
повторення вивченого , коли
працюють зорова і
механічна пам'ять . Мої учні
мають право , якщо
вважають за потрібне , на
ЛОС вписувати в
опорні сигнали додатково
приклади , що характеризують явище .
Перевірка і узагальнення
відбувається по різному .
Кожний урок учні
відтворюють біля дошки
вивчені схеми , як
відповіді на поставлені
питання
Можливі й
інші варіанти перевірки
якості засвоєння матеріалу ( гра , диктанти ,
розгадування кросвордів ).
Уроки поглиблених
знань я веду
по – різному . Це усний журнал , картографічна
подорож , захист рефератів , бібліотечний
урок та інші . У
сьомому класі учні ,
використовуючи трафарети , виконують
картографічні роботи . Зробити
це нелегко , але
така робота корисна ,
оскільки учні набувають
навичок картографування , генералізації
матеріалу , його систематизації . До
того ж паралельно
виконуються практичні роботи: “Визначення географічних
координат крайніх точок
Африки” , “Позначення і
надписування назв географічних
об’єктів” , “Виявлення за
картою особливостей розміщення
великих форм рельєфу
Євразії , позначення їх
на контурній карті , порівняння
з іншими материками”.
Оцінювання знань
веду різними способами , систематично . Найчастіше залікові
оцінки виставляю після
залікового уроку . Це
може бути різні
нестандартні форми : “Що ?Де ?
Коли ?” , “Щасливий
випадок” , “Географічна
естафета” , “Брейн –
ринг” та
інші . На таких уроках
учні ,
як правило , отримують
високі бали , а ті , що
працюють систематично отримують
оцінки автоматично .
Використовуючи ЛОС на
уроках в шостому
і сьомому класах
закладається фундамент , на
який можна спиратися
вивчаючи більш складні
курси в 8 – 11 класах .
В шостому
класі я обираю
такі етапи розвитку
умінь складати ЛОС :
1.Даю поняття
- схема .
2.Навчаю
учнів складати прості
схеми .
3.Складаю
розповіді і відповіді
на питання по
схемі .
4.Вчу
малювати схематичні малюнки
з позначками.
В сьомому
класі робота полягає
в :
1.Складання
більш складних схем .
2.Об’єднання 2 ,3 простих
схем логічними зв’язками
в єдину складну
схему .
3.Схеми
повинні відображати взаємозв’язки
і взаємозалежність між
компонентами .
4.Відображення
схематичного матеріалу на
частинах контурної карти .
Найефективнішим у навчанні
у 8 – 11 класах
є складання блок – схем , конспектів- схем , що
також стисло ілюструють
основний зміст матеріалу. Роботу
над темою учні
розпочинають з самостій-ного
опрацювання матеріалу . На уроках
ведеться копітка робота
щодо обміну інформацією
та її аналізу .
Висновки зіставляються з
текстом, картою,
діаграмами підручника ,
атласом .
Практичні роботи
поглиблюють знання , збага-чують
їх , виробляють
практичні навички .
Таким чином ,
учні весь час
активно працюють, самостійно
поповнюючи знання , а вчитель
виконує роль координатора
дій , консультанта .
Учитель допомагає
внести інформацію до
схеми , робить доповнення , вчить старшокласників звертати увагу
на найважливіше .
На думку
самих учнів , схеми
допомагають їм краще
засвоювати програмовий матеріал , давати
вірну , чітку , розгорнуту
відповідь у вивченні
теми .
Складаючи ЛОС , як
домашнє завдання , учні
мають можливість проявити
свої навички просто-рового
бачення текстового матеріалу
. Скільки учнів ,
стільки думок тому окремі
ЛОС настільки індивідуальні
і цікаві за
своїм змістом , що я ,
як вчитель , розумію ,
прийти до цього
можна тільки тоді ,
коли є вже
система в цій
роботі . Спілкуючись з дітьми , які
стали студентами , я
узнаю , що вміння
складати конспекти – схеми допомагають
студентам – першокурсникам
записувати лекції викладача
у великому об’ємі .
Проводячи бінарні
уроки з учителями
історії , біології , учні
старших класів складають
схеми – блоки , в яких
відображається єдність компонентів
природи , їх фізико – географічні властивості ,
історичні аспекти .
Підводячи підсумок хочу
запропонувати своїм колегам , які
рідко використовують цю
методику , спробувати ЛОС
і конспекти – схеми у
викладанні географії . Я
вважаю , що це
зможе дати позитивний
результат у навчанні
географії , розвити
інтерес учнів до
цього предмету.
Немає коментарів:
Дописати коментар